هورمون استرس یکی از مؤلفه های مهم مدیریت دیابت است

13 ژوئیه 2020 - یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو و کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، ارتباط مستقیمی بین هورمون استرس "کورتیزول" و بالاتر رفتن قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 برقرار کرد.

این مطالعه بصورت آنلاین در مجله Psychoneuroendocrinology منتشر شده است.

دکتر جوشوا جوزف، متخصص غدد درون ریز و محقق مرکز تحقیقات دیابت و متابولیسم مرکز پزشکی وکسنر ایالت اوهایو، گفت: در افراد سالم، کورتیزول در طول روز به طور طبیعی در نوسان است، در صبح بالا می رود و در شب پایین می افتد. اما در شرکت کنندگان این مطالعه که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، هر چه پروفایل کورتیزول در طول روز مسطح تر بود، سطح قند خون فرد بالاتر بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که استرس و افسردگی دو عامل اصلی برای پروفایل کورتیزول مسطح تر هستند. این مقادیر پایدار و بدون نوسان از کورتیزول، کنترل قند خون و مدیریت بیماری را بسیار دشوارتر می کند، به همین دلیل است که برای مبتلایان به دیابت نوع 2 یافتن راه هایی برای کاهش استرس بسیار مهم است.

دکتر جوشوا جوزف، گفت: ما یک آزمایش جدید را برای بررسی اینکه آیا روشهای ذهن آگاهی می تواند قند خون را در مبتلایان به دیابت نوع 2 کاهش دهد، آغاز کرده ایم. اما این تنها راه مؤثر در کاهش استرس نیست. مهم است که چیزی را پیدا کنید که از آن لذت ببرید و آن را جزئی از کارهای روزمره خود قرار دهید.

رابطه ی کورتیزول با سطح قند خون فقط در افراد مبتلا به دیابت مشاهده شد. با این حال، دکتر جوزف و تیم وی معتقدند که هورمون استرس احتمالاً نقش مهمی در پیشگیری از دیابت دارد و آنها همچنان تحقیقات در مورد ارتباط کورتیزول و ایجاد دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را بررسی می کنند.

بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از انسولین به درستی استفاده نمی کند. برخی افراد می توانند سطح قند خون خود را با تغذیه سالم و ورزش مدیریت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای کمک به مدیریت دیابت به داروهای خوراکی یا حتی انسولین نیاز داشته باشند.

دکتر جوشوا جوزف، گفت: بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از اهمیت ورزش منظم، خوردن رژیم غذایی سالم و استراحت کافی اطلاع دارند. اما تسکین استرس یک مؤلفه ی اساسی و اغلب فراموش شده در مدیریت دیابت است، شرکت در کلاس یوگا، پیاده روی یا خواندن کتاب، یا پیدا کردن راه هایی برای کاهش سطح استرس برای سلامتی کلی افراد به ویژه برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مهم است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200713/Stress-hormone-is-a-crucial-component-of-diabetes-management-shows-study.aspx